Trasy 06. 04. 2020

Trailový ráj na hřebenu Králického Sněžníku

header-image-small

Společně s majitelem trailové speciálky Runsport.cz Jindrou Sadílkem a legendou ultravšeho Pavlem Paloncým jsme proběhli celý hřeben Králického Sněžníku a vznikla tím nová Runsport.cz etapa seriálu Trailtour, který je pořádán pod hlavničkou československého zastoupení značky INOV-8. Pohodlně se posaďte a pojďme na to :)

Pohled z Králického Sněžníku na levou a pravou část hřebene a také na údolí řeky Moravy (foceno od pramene - kousek pod vrcholem Kraličáku).

Králický Sněžník

Králický Sněžník aneb Kraličák je nejvyšší vrchol (1424 m nad mořem) stejnojmenného pohoří, které je třetí nejvyšší v České republice. Naše etapa vás provede tím nejlepším, co hřeben Králického Sněžníku nabízí. Nastoupáte výškové metry po cestách nad vesničkou Dolní Morava, proběhnete si krásné traily s dechberoucími výhledy na Jeseníky, Orlické hory a Krkonoše, vychutnáte si nekonečné kamenité seběhy, a ti, co nebudou spěchat si užijí parádní výhledy ze skal v blížkosti Malého Sněžníku a rozhledny Klepáč. Takže pojďme na to.

Pravá část hřebene končí vrchem Klepáč, kde je také dřevěná rozhledna. Na horizontu uprostřed potom vidíte Suchý vrch a úplně vlevo Bukovou horu.

Start u Slona

Start této etapy je v Dolní Moravě u Chaty U Slona, kde je malá soška kamenného slona, který je historickým symbolem Králického Sněžníku. Pohladíte slona po hlavě, zapnete měření na hodinkách a po modré turistické značce, vedoucí po sjezdovce podél bobové dráhy začnete nabírat první výškové metry. Modrá značka vás ze sjezdovky postupně dovede na lesní spojovačku mezi černou a modrou sjezdovkou, kde se můžete pokochat prvními výhledy na údolí pod masivem Králického Sněžníku. Poté přeběhnete hřeben u Vyhlídky u vrchní stanice lanovky a přijemným lesním traverzem se dostanete na rozcestí Pod Chlumem, kde se modrá stáčí téměř o 180 stupňů a dovede vás příkrým stoupáním až k chatě Slaměnce. Tam vyběhnete poslední kousek sjezdovky a stále po modré poběžíte až na rozcestí Pod Babuší.

Odbočka u horní stanice lanovky U Slona. Zde se dáte doprava.

A takovýhle výhled se vám otevře. Nádhera, co říkáte? :)

Hurá do trailu

Zde odbočíte doleva na zelenou a začíná trailový ráj. Podél potoka vystoupáte až k lovecké chatě Babuše, kde se zahnete doleva a opět po modré značce vystoupáte až na vrchol Podbělka (1308 m). Zde následujete modrou značku doprava a podél bunkrové linie doběhnete na další vrchol Sušina (1321 m), kde začíná tzv. Mokrý hřbet. Ano, je zde občas trochu vlhko, a proto je trail místy nahrazen dřevěnými chodníčky. Tento hřbet vás dovede až na vrchol Stříbrnická (1250 m) a rozcestí Stříbrnická - sedlo, kde změníte barvu turistické značky z modré na červenou.

Tohle je lovecká chata Babuše. Zde se dáte doleva nahoru, směrem na vrchol Podbělka.

Vzhůru na vrchol Králického Sněžníku

Po červené vystoupáte kamenitou cestou kolem chaty horské služby Francisky k ruinám Lichtenštejnovy chaty, kde je také legendární socha slůněte. Pokud vám ale půjde o čas, tak se k této sošce nedostanete, protože je asi 100 metrů od hlavní cesty. Dále doběhnete k pramenu řeky Moravy, kde si můžete doplnit vodu a začnete stoupat až na samotný vrchol Králického Sněžníku. Ten tvoří kamenitý pahorek, který je vzpomínkou na rozhlednu, která zde kdysi stávala.

Zde je odbočka k chatě horské služby Franciska. Zde však neodbočíte a půjdete pořád rovně nahoru, směr Králický Sněžník.

Na kukačku do Polska

Z Kraličáku to seknete po zelené dolů k polské chatě Schronisko „Na Sněžníku.“ Odtud doleva dále po polské zelené (jiná tam není, ale vypadá trochu jinak než naše) vystoupáte až na Malý Sněžník (1326 m), kde začíná božský kamenitý trail. Kolem Hraničních skal seběhnete po českopolské hranici na Sedlo Puchača (1110 m), kde narazíte na naší červenou, která vás společně s polskou zelenou dovede až na poslední vrchol etapy Klepáč (1144 m).

Po tyčích půjdete dolů směrem do Polska. Nezapomeňte zahnout na polskou zelenou na Schronisko… :)

To jsou výhledy, co? :)

Vzhůru dolů do cíle

Z Klepáče lesním trailem stále po červené seběhnete nejdřív na širokou lesní cestu, kde zahnete doleva. Po této cestě se dostanete až na mýtinu, kde se červená stáčí lehce doprava. Tam také začíná finálový sešup lesem, kde budete litovat, že jste si nevzali lepší „špuntovky,“ nejlépe samozřejmě od Inov-8.

Výhled z Malého Sněžníku na Klepáč a v dáli také na Bukovou horu.

A takovouhle nádheru uvidíte z vrcholu Klepáč.

Lesní mordor vás vyplivne na parkovišti „Pod Klepáčem,“ kde se napojíte na modrou turistickou značku. Proběhnete přes pastvinu – nelekejte se, zde jsou dvě branky, které jdou špatně otevřít, a napojíte se na silnici, kde serpentýnami zklesáte zpět do Dolní Moravy. Přeběhnete silnici, parkoviště a doběhnete zpět k sošce slona. Toho pohladíte, poděkujete za krásný den na hřebenu Králického Sněžníku, vypnete hodinky a máte etapu za sebou.

Tady začíná finální seběh pod Klepáčem.

A jste v cíli – v nohách máte nějakých 27 kilometrů s převýšením cca 1300 metrů.

A to je vše :)

Doufám, že se vám naše etapa líbila. A pokud budete chtít poradit s výběrem obuvi či vybavení, nebo si prostě jen pokecat o horách, tak se stavte do nedalekého Lanškrouna, kde najdete tuhle obří trailovou speciálku – RUNSPORT.cz - vaši experti na kopce :)

Kompletní trasa na Stravě:

Máte dotaz?

Použijte formulář a napište mi.

Odesláním souhlasím se zpracováním osobních údajů.