Zážitky 13. 06. 2021

Korona Himálaje – 11 ze 14 Everestingů zdoláno

header-image-small

Korona Himálaje jde do finále

V minulém reportu jsme se mrkli na první tři Everestingy Pavla Paloncýho a Peggy Marvanové v rámci jejich projektu Korona Himálaje. Dnes se mrkneme na čísla za dalších osmi Everestingů.

Nadace Via

Peggy s Paloncem v rámci projektu Korona Himálaje vybírají 250 tisíc Kč pro „Pět dětí, co mají šanci být samostatné díky své silné vůli.“

Kompletní informace a možnost zaslání příspěvku najdete na webu nadace zde. Pokud přispějete, tak uděláte radost nejen těm dvěma cyklistickým nadšencům, ale i mně. Děkujeme :)

Everesting 4/14 – Passo del Mortirolo

Komentář Pavla Paloncýho:

Tady máme náš příběh na Mortirolu - 4. Everesting (ze 14) v našem projektu Korona Himálaje. Po tom, co jsme v Dolomitech (či Tyrolech chcete-li) měli počasí, kdy i na nás bylo příliš zima, rozhodli jsme se vyrazit na Passo del Mortirolo, kde by mělo být tepleji. A taky bylo! Chvílemi to vypadalo skoro jak na jaře. Také se to stoupání dost lišilo od Dolomitů - prakticky celé v lese a velmi nevyrovnané. Občas placaté části, ale taky rampy až 17 procent. V jedné z nejprudších částí byla cesta plná různého smetí a štěrku, kde si poprvé v tomhle projektu ustlal na zemi. Naštěstí jen pár odřenin.

Celkově nám Everesting na Mortirolo trval přes 22 a půl hodiny - včetně pádu, ošetření, defektu a všeho ostatního.

Komentář Peggy Marvanové:

Čtvrtý Everesting je za námi! Hurá, přežili jsme! Úmyslně jsme si zajeli a střihli si to na Mortitolo, abychom byli výškově níže a měli tepleji. Tepleji tu rozhodně bylo, takže senzace. Přestože dojezd dnes v šest ráno byl beztak mrazivý. Teď se ještě dospat, dojíst a celkově dát těla dohromady. Než se nadějeme, zase budeme v sedle...

Kam to bude dál? To právě vymýšlíme. Spoustu míst kam chceme je ještě skrytých pod sněhem… Hooodně pod sněhem.

• Celková délka - 229 km.
  • Nastoupané metry - 8876 m.
  • Celkový čas - 22:38 hodin.

Fotka

Everesting 5/14 – Passo di Sella

Komentář Pavla Paloncýho:

Je to více jak 24 hodin, co jsme dokončili náš pátý Everesting na Passo di Sella jako součást našeho projektu Korona Himálaje a postupně se dáváme do kupy. Bylo to zatím nejkrásnější sedlo, ale také nejchladnější. Byla tam taková kosa, že před týdnem jsme to po jednom výjezdu (a hlavně sjezdu!) vzdali. Teď jsme se vrátili, přes den bylo dokonce horko, ale v zimě byla kosa natolik, že jsme udělali 2hodinovou rozmrazovací zastávku. Passo di Sella bylo skutečné dobrodružství! Projekt pokračuje dál. Kam míříme? Nejspíš… do Francie!

Komentář Peggy Marvanové:

Pátý Everesting na Passo di Sella byl naprosto úchvatný. Tak moc, že nás nazastrašila ani zima a počínající bolest v nohách. Dolomity mě prostě vždycky úplně dostanou svojí nádherou. Snad budu mít možnost toho tady ještě hodně zažít!

• Celková délka - 244 km.
  • Nastoupané metry - 8865 m.
  • Celkový čas - 24:24 hodin.

Everesting 6/14 – Mont Ventoux

Komentář Pavla Paloncýho:

Když jsme do výběru zařadili Mt. Ventoux, dost jsem se na to těšil. Je to pro mě mýtické stoupání, o kterém jsem hodně četl, slyšel, ale nikdy nebyl ani v okolí. A taky podle původního plánu to měl být náš poslední Everesting. Nakonec bylo změn více než dost...

Dá se říci, že jsme sem utekli za teplem. Stoupání se dá rozdělit do dvou částí - 8 km lesem za 10% , 7 km odkrytou planinou za 8%, celkově 1350 m na 15 km.

První dojem: ten kopec je pořád stejnej! Pořád stejná měsíční krajina. Omyl. Krajina je stejná, ale během dne se zásadně mění. Jak s teplotou, tak především se směrem větru. Někdy jedete v klidu, jindy vás vítr skoro sfoukne z kola. Ráno máte mlhu a nevidíte nic. Počasí se mění, ale ještě je tu jedna konstanta - další cyklisti. Ti sem jezdí neustále a je to velice příjemné.

My jsme tento pokus vlastně dali nadvakrát - vyjeli jsme odpoledne s myšlenkou, že nám to stejně bude trvat 22 hodin, tak je jedno, kdy vyjedeme. Po dvou výjezdech jsme byli v klidu a o hodně rychlejší, rozhodli jsme se to zkusit druhý den ráno a vyhnout se noci. Potkal nás defekt, výměna kola a pár dalších věcí, tak jsme se noci nevyhli, i tak jsme se ale rozhodli správně a jsme teď o dost víc odpočatí než po předchozích výjezdech.

Komentář Peggy Marvanové:

Stoupání na Mont Ventoux bylo přenádherné a přes den mělo skvělou atmosféru díky spoustě nadšených a našlapaných cyklistů. Ale stejně jako všechny předešlé Everestingy, ani tento rozhodně nebyl zadarmo. Jak výstižně říkají pravidla výzvy Everesting - zde není možnost jak to zkrátit nebo obejít. Prostě to musíte nastoupat!

Pomalu se sice blížíme do poloviny výzvy, ale zároveň si stále nejsem jistá tím, jestli to zvládnu. Stále i s odstupem měsíce mi přijde, že je večer v horách větší zima než snesu. Nedočkavě vyhlížím oteplení. Večerní teploty na vrcholcích ale stále nevystoupaly nad nulu. S přibývající únavou se s každým dalším sjezdem více klepu. Moje soustředění v těchto chvílích směřuje prvotně na to, abych se nerozklepala tolik, že neudržím řídítka. S prsty na rukou to taky není slavné a né vždy je jasné, jestli s mini ještě dokážou zabrzdit a nebo ne.

Zima ale není to jediné. Je pravidlem že při stoupání posledních 2000 výškových metrů moje tělo už nechce nejen fyzicky, ale i psychicky. To jsou ty chvíle, kdy začnu přemýšlet, jestli to dám a nebo radši vzdám. Touha po posteli bývá OBROVSKÁ! Medvěd Pavel, jedoucí s podobnou krizí jako já, se ale vždycky nějak kousne a tváří se jakoby nic. Do své krize mě ještě zvládá ujišťovat a podporovat, že to zvládnu. Nikdy si v tomto nejsem jistá. Takže každý dokončený Everesting vnímám trochu jako zázrak.

Pokud byste sami přemýšleli, že povýšíte výzvu „Everesting“ na výzvu „Himálajing“ buďte opatrní. Je to !mnohem! lehčí říct, než ujet.

124000 metrů stoupání je holt 124000 metrů stoupání….I s večerním "prologem" z toho bylo 11.500 převýšení.
Ve sbírce jsme překročili 60.000 Kč! děkujeme – https://www.darujme.cz/projekt/1204613.

• Celková délka - 262 km.
  • Nastoupané metry - 11506 m.
  • Celkový čas - 36:35 hodin.

Everesting 7/14 – Col de Vars

Komentář Pavla Paloncýho:

7x Everesting hotovo, 7 zbývá. Tenhle na Col de Vars, jsme původně neplánovali, ale nebyl o nic méně hezký. Ale my jsme neplánovali spoustu věcí...

Toto je část Francie, kam se moc často necestuje. Ale když už jsme ve Francii, musíme toho projet více. Příští zastávka - Telegraphé.

Komentář Peggy Marvanové:

Sedmý Everesting hotov! Jsme v polovině! Každý už máme v nohách přes 63 000 nastoupaných metrů, což je už teď více než nastoupáte při závodě Tour Divide. Obrovské díky patří všem dárcům! Po stoupání na Col de Vars máme vybráno skvělých 70.000 Kč!

Stoupání na Col de Vars jsme si vybrali místo zavřeného Col d'Izoard. I tady se jela Tour de France. Konkrétně v letech 2017 a 2019. Slibovali jsme si od Vars teplo, protože je dost jižně a vrchol sedla vede „jen“ do 2106 m. n. m. Ale nakonec to ani tady nebylo zadarmo.

V den, kdy jsme chtěli šlápnout do pedálů se aktualizovala předpověď. Hrozila silným deštěm, sněhem a větrem. Raději jsme proto sedmý Everesting odložili o den. Naštěstí! Za prudkým deštěm a sněhovou vánicí totiž vyjíždíme ve vyhřátém autě a je nám jasné, že toto by nás bývalo zastavilo.
Při onom následném Everestingu jsem dostala krizi hned zpočátku. V jednom místě chtělo 12% stoupání moje nohy i hlavu zastavit. A hlavně ty myšlenky na to, kolikrát to stoupání ještě pojedu...

Vyjela jsem to poprvé s pocitem, že moje nohy tuhnou. Říkám si "sakra, tohle mě čeká ještě 19x", vyjela jsem to podruhé s pocitem "sakra, ještě 18x"...

Ranní dojezd byl ze všeho nejtěžší. Věděla jsem, že jakákoli zastávka způsobí, že mi bude zima a moje tělo bude z toho jen unavenější a zmrzlejší. Jediná rozumná varianta vzhledem k předpovědi, která nad ránem ukazovala pokles teploty na -7 °C, byla co nejrychleji to ujet. A tak jsme nezastavovali a šlapali do toho co to jen šlo. Celou noc až do pěti do rána. Abychom se z toho nebláznili, povídali jsme si. A vlastně jsme si povídali tak intenzivně, že najednou byl konec. Tělo to zvládlo a hlava taky.

Jak zvládneme druhou polovinu této výzvy zatím fakt nevím. Raději proto přemýšlím jen v kratším časovém horizontu. A tedy - maximálně jeden Everesting dopředu.

• Celková délka - 198 km.
  • Nastoupané metry - 8905 m.
  • Celkový čas - 20:42 hodin.

Everesting 8/14 - Col du Télégraphé

Komentář Pavla Paloncýho:

Tohleto stoupání bylo velmi vychované. Skončili jsme opět v noci, ale tentokrát to bylo OK. Tohle stoupání nám pomohlo nabrat síly na druhou část našeho projektu. Pravděpodobně se to nebude opakovat.

• Celková délka - 245 km.
  • Nastoupané metry - 8860 m.
  • Celkový čas - 20:15 hodin.

Everesting 9/14 – Col de la Madeleine

Komentář Pavla Paloncýho:

Zatím nejdelší stoupání - přes 1500 metrů na jeden zátah. Technicky je sice stále zavřené, takže minimální provoz, občas bylo docela horko, takže velmi příjemné stoupání. Vypadá to naprosto dokonale - bylo by, kdyby se nezačala sčítat únava. Každý další Everesting bude těžší a těžší. Jestli byl někdy nějaký bod, kdy je možné si všimnout únavy, je to teď. To znamená, že na regeneraci si budeme muset dávat větší pozor a věnovat ji více času.
Další zastávka Alpe d'Huez.

• Celková délka - 226 km.
  • Nastoupané metry - 8905 m.
  • Celkový čas - 20:08 hodin.

Everesting 10/14 – Col du Galibier

Komentář Pavla Paloncýho:

Galibier byl náš poslední Everesting ve Francii. A byl těžký jak fyzicky, tak morálově. Den předtím jsme po jednom výjezdu zabalili zklamaně Alpe d'Huez (o tom více v dalším příspěvku) a na to, že to byl vlastně volný den, jsem se cítil hodně rozstřeleně. Na Galibieru už ze startu jsem nebyl ve své kůži - nohy slabé, byla mi hodně zima i přes den a naprostá něchuť k jídlu, u mě nevídané.

Myšlenky byly všelijaké, ale vždy jsem si uvědomil, že stejně je potřeba to nejdříve vyjet a pak vymýšlet co dál. Hodně mi pomohla Peggy, také jsme hodně myslel na sbírku, co děláme, dal jsem se nějak do kupy a v druhé půlce jsem opět s přibližujícím se cílem ožil. Na Galibieru jsme si zklamání z Huezu více než vynahradili. Stoupání je to težké, ale velmi členité zábavné a v tomto prosté aut, cyklistů i lidí, za to ve společnosti svišťů.
Jde už na nás vidět únava?

Komentář Peggy Marvanové:

Jestli mě něco fakt okouzlilo, bylo to stoupání na Col du Galibier! Tyhle výhledy se neokoukaly ani na podeváté a prostě stály za tu dřinu!

Únava byla už veliká, takže díky všem dárcům, co mě drželi nad vodou svými dary! Jste skvělý. Už se nemůžu dočkat, až jednou uvidím ty "naše" bojovníky chodit. Dominik už to po poslední rehabilitaci v Axonu zvládá a Maty k tomu má jen kousek. Toničku a Adrianku ještě čeká dlouhý boj, ale já jim věřím! Jsou to křehké ale zároveň silné dívky, co se prostě umí prát. No a pak je tu Maruška z dětského domova, která si prošla rakovinou a chce ve svém životě pomáhat ostatním. V tom ji rozhodně musím pomoci! Všechny ty příběhy do jednoho miluju a obdivuju. Děkuji, že je s námi naplňujete nadějí.

• Celková délka - 235 km.
  • Nastoupané metry - 8825 m.
  • Celkový čas - 23:40 hodin.

Everesting 11/14 – Passo dello Stelvio

Komentář Pavla Paloncýho:

Áno! Boží. Tohle stoupání mě skutečně chytlo za srdce. Byl to náš 11. Everesting, ale tomu se nic nevyrovná. 48 serpentin (my jeli jen 46, za to 7x) vysekaných do kopce germánskou precizností. Zmokli, zmrzli jsme, ale Stelvio se mi vrylo do srdce. Sem se určitě vrátím.

• Celková délka - 203 km.
  • Nastoupané metry - 9037 m.
  • Celkový čas - 25:51 hodin.
  • Aktivita na Stravě zde.

Video – report v polovině (7 Everestingů)

Fotogalerie:

Autoři fotek - Pavel Paloncý a Markéta Marvanová

Štítky

Máte dotaz?

Použijte formulář a napište mi.

Odesláním souhlasím se zpracováním osobních údajů.