Doporučujeme:

Trénink hobíka - 2. část

Běžím po hřebenu Bílých Karpat a počítám závodníky, který mám na dohled. Tři hůlkaři a jeden s velkým batohem - ti jdou určitě dlouhou 60 km trasu. Před nima v dáli další tři závodníci, z toho jedna holka a tuším, že vpředu budou tak maximálně další dva. Sakra, mám na dohled bednu a běží mi to úplně zadarmo. A to mám první, ten menší ze dvou kopců už za sebou. Měl jsem v plánu první kopec vyklusnout s rezervou a pak se rozhodnout, co dál. Takže co dál? V takový situaci jsem nikdy nebyl. Rozhodl jsem se okamžitě - seběh napálím, druhej kopec nějak přežiju a pak děj se vůle boží - bomby v seběhu až do cíle. Tohle bude ostrá třicítka.

Přesně tohle jsem zažil na prvním závodu série Czech Ultra Trail Tour - Powered by Salomon, kterou pořádá ultrasporťák Marek Navrátil a jeho skvělá parta. Nakonec jsem skončil na sedmým místě pár minut od bedny. Malý krok pro lidstvo, obrovský skok pro mě.


Foto z cíle CUTT tak nějak shrnuje, jak jsme dopadli. Já sedmej, kolega Oktatam DNF s bolavejma zádama :P

A teď co tomu předcházelo...

V prvním článku o tréninku hobíka (což jsem já) jste se dočetli, jak jsem první tři měsíce nabíhal obecnou vytrvalost. Prostě běháte pomalu a strukturujete týdenní kilometráž tak, aby se stupňovala a abyste se nezničili hned na začátku roku.

Březen - přibývají intervaly

V březnu už se v tréninkových pokynech začaly objevovat intervaly, a to jak po rovině, tak v kopcích. Rovinu jsem hodně trénoval na dráze, na konci března jsme zkusili Conconiho test, jehož cílem bylo zjištění maximální tepovky a anaerobního prachu (ANP), což se mimochodem moc nepovedlo. Ale slovy supertrenéra to „byl super trénink“ :) a na začátku dubna jsem si ve strašným větru střihnul tradiční závod „Svitavská desítka“, kde jsem se dle plánu nevešel do 40 minut, ale i tak jsem si zlepšil osobák o dvě minuty na 42:29. Sice jsem měl špičkovýho vodiče Patrika Vebra z Vencl Týmu (má osobák 34:28 na silinici), ale historie se neptá na okolnosti. Jasný je, že v tom vichru jsem byl asi jedinej, kdo si tam dal osobák :)


Svitavská desítka - já hryzlej celej závod, Patrik vyklusává :))

Makačka na dráze

Před Svitavskou desítkou jsem dost hobloval dráhu a v lese pak delší intervaly. Na dráze jsem běhal klasicky čtyřstovky, vždycky na daný tempo s 200 m meziklusem. V lese jsem pak běhal v různě dlouhých intervalech na tepovku. Našel jsem si v lese cca 4 km dlouhej, mírně zvlněnej okruh a tam jsem to drtil do zblbnutí :)

Obecně by se dalo říct, že konec března až květen byly vždycky dva tréninky v týdnu intervalově. Občas jsem šel den s intervalem dvoufázově - ráno jen lehkej klus (např. 4 km) a odpoledne intervaly.

Příklad dráhy:

  • Ráno - 4 km volně na rozhejbání.
  • Odpoledne - nejdřív rozklus 2 km, intervalově 4x(400 m-200 m meziklus MK) - 400 m MK - 4x (400 m - 200 m MK), pak na závěr výklus 4km.

Duben - Ještěd Skyrace

V první půlce dubna jsem šel hodně dlouhých intervalovejch tréninků, různě vystupňovaných a 15. dubna jsem šel z plnýho tréninku Ještěd Skyrace, což se neosvědčilo. Oproti loňsku jsem se zlepšil o nějakých 8 minut, a to i přesto, že trať byla trochu těžší (vyšší převýšení), ale prosral jsem spoustu času v sebězích, který jsem šel skoro chůzí. Měl jsem z těch všech intervalových tréninků strašně rozbitý nohy. Projevila se zde špatná technika běhu, kdy jsem si v tréninku totálně odpálil holeně a následně v sebězích na Ještědu taky stehna. Sotva jsem lezl :)


Ještěd Skyrace - horní část trasy je parádní.

Příklady delšího intervalovýho tréninku:

  • Běh stříďák - celkem 18 km, v tom 3x(5 minut do 170 tf - 3 minuty volně - 3 minuty do 180 tf - 3 minuty volně).
  • …nebo - Běh (AE - ANP, celkem 18 km) - 6x (3 minuty na 165 tf + 2 minuty 175-178 tf)/ meziklus 5 minut.

Týden po Ještědu jsem navíc promarodil, a to včetně víkendu s Runsport Teamem na Kolovně pod Kralickým Sněžníkem, kde jsem to celý proležel s rýmičkou. V tomhle týdnu jsme měli naplánovanej týdenní tréninkovej blok na kole, zaměřenej na sílu. To jsem bohužel vynechal.

Poslední týden v dubnu jsem se docela rychle vrátil do tréninku. Tělo si asi díky rýmičce dost odpočnulo, takže to během asi tří tréninků zase začalo docela běhat. Během tohodle týdne jsem nakroutil nějakých 100 kiláků a tělo to vůbec nevadilo.

Květen - Perun Skymarathon

Na začátku května už to bylo jen takový pošolichání, protože 6. května byl na řadně Perun Skymarathon. Tam jsem první polovinu, kde je dost prudkých kopců, tak trochu protrpěl. Byl jsem nějakej jalovej, ale cejtil jsem, že z kopce už to běží trochu líp než na Ještědu. V druhé půlce závodu jsem se cejtil mnohem líp a dost jsem zrychlil. Nakonec jsem si zlepšil čas z roku 2016 o nějakých 23 minut. Vzhledem k tomu, že první půlku jsem šel stejně rychle, jako v 2016, tak to ve druhé polovině dělalo zlepšení o víc jak minutu na kilák. Za mě OK.


Na Perunu opět panovalo perunský počasí. Mlha, zima, občas mrholení a všude bláta, že by se v tom dalo jet soupaž :)

Patnáctka v Chocni - zrychlujeme na CUTT

Peruna jsem parádně vytočil na kole, takže jsem měl během dvou dnů nohy OK a mohlo se pokračovat v tréninku. Týden po Perunovi jsem trochu poklusával a zakončil jsem ho závodem na 15 km v Chocni, kde jsem měl pokyn běžet zadrženě s rezervou. Během závodu jsem se cejtil parádně, takže jsem to na konci trochu nakopl a zaběhl jsem tu patnáctku za 68 minut, což byl můj rekord. Na to, že to byl takovej rychlejší klus, za mě opět OK :)

No a druhej květnovej týden byl zakončenej výše popsaným závodem CUTT, kde jsem si konečně trochu zazávodil a kde to parádně běželo i z kopce. Tělu ten trénink začíná chutnat :)


Jednoduchý šiškový počítadlo na intervaly - 10 šišek = 10 intervalů za mnou :)

Co dál? Červen bude pecka :)

Dalším vrcholem bude Kraličák Skyrace, kterej je 1. července. Předtím si ještě střihnu půlmaraton, taky na Kraličáku, kterej se běží v rámci série KTRC a hlavně desetidenní soustředění v italským Livignu, kde se v tý době běží i Skymarathon ze světové skyrunningové série SWS a pak ještě jeden maraton. Tam budu ale jen fandit supertrenérovi a mimo to tam hlavně pořádně potrénuju ve vysoký nadmořský vejšce.

Mimo to je dalším cílem zredukování váhy a začal jsem makat na technice běhu, která začíná být mým zásadním problémem. No, jedu prostě běžeckou abecedu do zblbnutí :)

Takže nám držte palce a těště se na další článek.

Makej vole! :)

Pár odkazů na závěr:

Conconiho test - můj záznam testu na Movescountu.
CUTT - Czech Ultra Trail Tour - super seriál závodů, rozhodně doporučuju.
Ještěd Skyrace - „skoroskyrace“ na brdku u Liberce :)
Perun Skymarathon - chlapskej maraton v Beskydech
Kraličák Skyrace - můj oblíbenej závod na konci světa v Hynčicích pod Sušinou (1. července 2017)

Můžete mě sledovat na Stravě

Máte dotaz? Použijte formulář a napište nám.

Položky označené * jsou povinné
Vaše jméno a příjmení
* Váš e-mail
Váš telefon
* Vaše zpráva

Sem napište svůj dotaz nebo vzkaz.

Vyplňte prosím výsledek (číslo)
* tři plus pět

V tuto chvíli není v plánu žádný závod

V nejbližší době nemáme v plánu se účastnit žádného závodu. Je možné, že zrovna není sezona.